05/07/24
Interview met gemak collectief over Club Vismarkt
Op vrijdag 19 juli organiseert jongerencollectief Gemak! een unieke open air op de Vismarkt in Leuven. Hadewych sprak met de jongeren over hun identiteit, toekomstplannen en ze lichten een tipje van de sluier over Club Vismarkt. Meer weten? Lees snel verder!
Dag Gemak! Kunnen jullie het collectief omschrijven in vijf woorden?
We hebben er sowieso al drie, onze kernwaarden, diVERS, dit woord heeft een grote betekenis voor ons. Het staat voor nieuw en vers talent, maar ook lokaal talent. Daarnaast verwijst het naar de diversiteit in onze line-up. We willen iedereen welkom heten en een grote doelgroep bereiken. Immersie, onze muziek en scenografie zorgen ervoor dat bezoekers en artiesten zich volledig kunnen onderdompelen in de sfeer. Ook plezier in de groep en tijdens de evenementen is erg belangrijk voor ons.
Jullie vinden diversiteit belangrijk, hoe bewaken jullie die diversiteit tijdens een clubnacht?
In de line-up houden we rekening met gender en etniciteit. Alles en iedereen willen we graag betrekken. Stijl is voor ons ook belangrijk. We willen niet enkel één genre naar voren schuiven. We kijken steeds meer naar wat er aanslaat bij onszelf en dit verwerken we dan in de line-up. We bewaken een gezonde mix tussen bekende en minder bekende artiesten. Zo krijgt iedereen bij ons een kans.
Mocht je zelf interesse hebben om samen te werken met Gemak!, dan kan je via hun website een submission invullen en een sample van je muziek insturen. Wie weet gaat ze wel met jou aan de slag voor hun volgende event.
Gemak! staat bekend om zijn scenografie. Vermoeilijkt de buitenlocatie van Club Vismarkt deze scenografie?
Het is een uitdaging. Bij Stelplaats organiseerden we al twee clubnachten met scenografie. Daar heb je natuurlijk de grote hal waar je enorm veel mee kan doen. Nu het event buiten plaatsvindt en de capaciteit van bezoekers veel hoger ligt, moeten we natuurlijk ook met veel meer rekening houden. Denk bijvoorbeeld aan toegankelijkheid, brandveiligheid… Sommige ideeën moeten we loslaten omdat het niet mogelijk is of niet mag. We hebben voor Club Vismarkt samengewerkt met Imythias Van Langendonck voor een frisse blik en het uitwerken van een uniek concept.
Kunnen jullie al een tipje van de sluier lichten over de scenografie?
Het wordt so-wie-so heel mooi! We hebben ons vooral gefocust op de voormalige Vishal, de huidige Vismarkt en de vis die er vorig jaar centraal hing. Bezoekers gaan zich kunnen onderdompelen in de sfeer van de zee. We werken samen met lichtspecialisten om echt iedereen omver te blazen.
Voor Club Vismarkt hebben jullie gekozen voor een volledige internationale line-up, vanwaar die keuze?
We moesten snel schakelen. We hadden slechts drie weken de tijd om onze line-up samen te stellen. Onze datum valt samen met één van de grotere festivals — Dour — en dat was zeker geen cadeau. Het boeken van artiesten verliep in het begin erg moeizaam. Stelplaats heeft ons met behulp van externe coaches tot de juiste contacten gebracht. Het was een hobbelig parcours met veel afwijzingen, maar het lukte ons! Het was geen bewuste keuze om een internationale line-up op te stellen, maar we willen deze grote kans grijpen om eens verder te kijken dan Leuven, Brussel en omstreken. Het lokaal talent uit onze kernwaarde diVERS hebben we dan verzekerd door onze samenwerking met jonge Leuvense scenografen én een open oproep voor foto- en videografen.
Jullie zijn een groep jongeren met een passie voor muziek, hebben jullie zelf nog tips voor jongeren die de muziekwereld in willen?
Durf! Durf mensen aan te spreken en e‑mails te versturen. Het werkt, een “nee” heb je, een “ja” kan je krijgen. Durf te proberen en er komt iets uit. Zo zijn wij ook gegroeid. We zijn ingegaan op de open call van Stelplaats en daar zijn we nog steeds heel blij mee. Je kan het jezelf nooit kwalijk nemen dat je niet hebt durven proberen. Dat is een sterkte. Durf hulp vragen aan kennissen. De muziekwereld is een community die elkaar graag helpt groeien.
Weet ook welke genres muziek je leuk vindt. Doe ervaringen op door naar verschillende festivals, concerten en clubnachten te gaan. Blijf open-minded en ontdek nieuwe genres. Laat je niet meteen beïnvloeden door je gezelschap. Ga alleen experimenteren met muziek. Je ontmoet ongetwijfeld veel nieuwe mensen, net zoals wij. Gemak kwam als collectief naar voren door onze passie voor muziek.
Je kan ook een laagdrempelige manier kennismaken met veel verschillende muziekgenres, bv. afspeellijsten maken op Spotify. Een goede koptelefoon helpt hier ook bij. (Tip: de Bose Quitecomfort 35 is hier perfect voor 😉).
Nog een tip, doe een goede brainstorm. Zo zijn we gestart met de vraag: “Wat missen we in het nachtleven? Hoe kunnen we echt innovatief zijn?”.
Als scenograaf is mijn tip: ook met weinig middelen kan je veel bereiken. We hebben niet altijd veel budget, maar zetten toch telkens een prachtige scenografie in elkaar.
Waarom moeten jongeren afzakken naar jullie open air op vrijdag 19 juli?
Het is de perfecte manier om kennis te maken met een andere manier van uitgaan. Club Vismarkt is volledig gratis. We spelen geen commerciële muziek zoals op de oude markt, we hebben een line-up met grote namen.
Tijdens de Beleuvenissen vind je drie grote podia in de stad. Ga ze zeker allemaal af, maar eindig bij ons. 😉 Maak kennis met ons collectief en onze scenografie. Ontmoet nieuwe mensen en zie oude bekenden weer.
EN! Er is exclusieve merchandise te winnen op het evenement. Kom af!
Hebben jullie nog toekomstplannen?
Op 7 augustus cureren we van 16u tot 22u een Stel’été dag in Stelplaats. Je moet ons na Club Vismarkt niet heel lang missen. Daarnaast werken we aan een Open Air en merchandise. Houd zeker onze socials in de gaten en blijf op de hoogte!
Beelden door Melissa Luna
Redactie door Hadewych Vandekerckhove
Ook op het programma van Club Vismarkt: Utopia (12/07) en What-U-On-About?! (26/07)
Ruimte voor jongeren(cultuur)
met hal, keuken, club, zeefdrukatelier, skatepark, graffitimuur , sporthal, repetitieruimtes, DJ-studio, fietsatelier, kinder- en jongerenpsycholoog