08/01/21

Interview: YOSOGREEN selecteert


Josefien Smet, ook gekend als YOSOGREEN, heeft niet stilgezeten dit jaar. In plaats van stil te blijven staan, ging ze volop aan het werk en heeft ze ondertussen haar eigen adaptogenen, voedingssupplementen en superfoods in de winkels liggen. Hoe heeft deze powervrouw ervoor gezorgd dat 2020 toch nog een succesjaar is kunnen worden? Wij vroegen het haar.


Wat is jouw band met Stelplaats?


Ik woon al heel mijn leven in het centrum van Leuven en ken de mensen die in Stelplaats werken ook vrij goed, Leuven is uiteindelijk best een kleine stad. Vorig jaar heb ik meegedaan met BAAS van MIJNLEUVEN en zo heb ik ook mijn netwerk kunnen vergroten en ben ik te weten gekomen dat de keuken van Stelplaats al even leegstond. Ik zocht in die tijd een keuken om workshops te kunnen geven en zo is de ‘cowork kitchen’ ontstaan, die ik kan delen met andere ondernemers.


Wat wil je er gaan doen de komende tijd?


Ik had heel veel evenementen op de planning staan, maar die zijn allemaal geannuleerd. Hopelijk kunnen ze na de lockdown allemaal doorgaan. Zo heb ik een maandelijkse ‘tattoo brunch’ waarbij een vriendin van mij tattoos zet en ik de brunch voorzie, ook ben ik van plan om workshops te gaan geven in Stelplaats over medicinale kruiden en deze dan te linken aan mijn eigen merk, er stond ook een lekkere kaas & wijn-avond in samenwerking met restaurant Bar Blom op de planning en tenslotte nog een Stelplaats pop-up. Veel om naar uit te kijken.


Je bent een nieuw product aan het creëren, kan je hier al wat meer over vertellen?


Jazeker! Mijn eigen merk heeft de naam ‘Golden Hour’. Deze naam heb ik gekozen omdat ik mensen wil overtuigen om tijd voor hunzelf te nemen, al is het maar één uur per dag. Het is belangrijk om elke dag toch even te chillen. De producten zelf zijn adaptogenen, superfoods en voedingssupplementen. Ik ben hiermee in aanraking gekomen in Los Angeles tijdens een opleiding over raw food en voedingsleer, waar ik meer heb geleerd over medicinale kruiden.


Hoe kijk je terug op de afgelopen jaren?


Ik ben heel blij met waar ik nu sta, ondanks de moeilijke omstandigheden momenteel, blijf ik altijd werk hebben. Als het niet offline kan, dan kan ik altijd aan online content werken. Ik heb echt geluk met deze job, dat het allemaal is gelukt. Ik heb van mijn passie mijn job kunnen maken.


Wat zijn jouw toekomstplannen?


Momenteel ben ik resellers aan het zoeken en binnen dit en een maand zullen mijn producten te koop staan in Brussel, Leuven en Mechelen. In de lente zou ik graag een pop-up openen om daar mensen te ontmoeten en uitleg te kunnen geven over mijn producten. Verder staat er ook een verhuis op de planning, in mijn nieuwe huis komt een ruimte voor mijn fysieke shop.


We merken dat je veel inspiratie haalt uit Berlijn, hoe komt dit?


Ik heb stage gedaan in Berlijn tijdens mijn studies, dus heb er een klein jaar gewoond. Ik vind het een hele inspirerende plek, het bruist er van de vrijheid en creativiteit. De stad is ook heel goed met vegan en plantbased eten. Ik kon op elke hoek wel inspiratie vinden.

Het was ook de periode dat ik veel met eten bezig was, maar niet zoveel geld had. Dit zette me aan om menukaarten te gaan downloaden en de gerechten zelf uit te pluizen.


Wat is je favoriete nummer in jouw Spotify-playlist?


Dan kies ik voor “El Ratón”. Ik zet altijd Latino muziek op als ik stress ervaar. Dan heb ik zoiets van ‘Olé!’ en kan ik er weer tegenaan.


Wat heb je geleerd in 2020?


Ik heb geleerd om dag per dag te leven. Hiervoor was ik al wat bezig met mindfulness en dankbaar zijn voor elke dag, maar deze coronashit heeft het nog sterker gemaakt.


Wat neem je mee naar 2021?


In 2021 ga ik korter bij mezelf blijven. Ik merkte dat alles steeds was volgepland, maar door de lockdown waren we allemaal verplicht om tijd te maken voor onszelf. Hopelijk kunnen we dit blijven doorzetten.


Interview door Annelies Rom.
Beelden door Vijfvoortwaalf.

YOSOGREEN 2
YOSOGREEN 11
YOSOGREEN 16
YOSOGREEN 14
YOSOGREEN 18
YOSOGREEN 4
YOSOGREEN 22
YOSOGREEN 20