08/03/21
Interview: Corbin Mahieu & Mathieu Serruys
Corbin Mahieu en Mathieu Serruys zijn de grafisch ontwerper en web developer van Stelplaats. Zo zorgen zij er bijvoorbeeld voor dat jij deze tekst op dit moment goed kan lezen, mét oog voor de wervelende identiteit van de plek. Tijd om kennis te maken met ‘Team Grafisch Ontwerp’.
Corbin, jij bent al vanaf het begin van Stelplaats betrokken in het verhaal. Hoe is de identiteit van deze plek geevolueerd doorheen de jaren?
Corbin: De identiteit van Stelplaats bestaat voornamelijk uit het dynamische lijnenspel. De lijnen illustreren abstracte parkeerplaatsen, want Stelplaats was namelijk vroeger de garageplaats van DeLijn te Leuven. Er staan nog steeds lijnen en wegwijzers op de grond waar de bussen vroeger moesten parkeren en hun draai nemen. Daarnaast refereert het lijnenspel ook zeer direct naar het interieur van de plaats. Het rasterpatroon op de poorten of het ritmische kaderspel van het plafond en de vloer. Vroeger waren die lijnen zeer statisch, onze laatste toevoeging zijn rondingen en curves. Als je de huidige combinatie ervan bekijkt, heb je de associatie dat er bandsporen achtergebleven zijn doorheen de ritmische parkeerplaatsen, visueel geeft dat ook een eclectische vibe, wat beter past bij de werking van Stelplaats.
Ik heb ook het gevoel dat Stelplaats, tegenover de vorige jaren, hun werking aan het vervolledigen zijn. Ze beginnen te denken in concepten, geven bewoners ruimtes en geven meer aandacht aan hun eigen programma … waar het in het begin nog een zoektocht was naar de invulling van de plek.
Mathieu: Het is wel een feit dat een website vaak ontstaat uit een bestaande identiteit, maar we hebben ook wel nagedacht over hoe we die lijnen misschien wat meer interactief en wat meer onderdeel van de website konden maken. We hebben dan uiteindelijk gekozen om die lijnen te gebruiken als een soort van dividers, waardoor we content opdelen en onderscheiden van elkaar. Op sommige plekken hebben we er dan weer bewust voor gekozen om het lijnenspel een iets wildere vorm te laten aannemen, bijvoorbeeld bij de header van de website.
Corbin: Met deze huisstijl parkeren we de webcontent dus mooi tussenin de ritmische lijnen van Stelplaats. Het is daarnaast ook tof dat je met lijnen kan blijven spelen. Je kan er abstract mee aan de slag gaan, maar ook heel illustratief. Ik zeg ook altijd: een goede identiteit werkt zonder logo. Eigenlijk zou je, zonder dat er Stelplaats boven staat, moeten kunnen herkennen dat het een product van Stelplaats is. Ik denk dat we hier wel in geslaagd zijn, ook dankzij ons herkenbare lettertype.
Hoe past Stelplaats binnen jullie eigen portfolio?
Corbin: Ik ben voornamelijk actief in de cultuursector en dat gaat heel breed, van theaters en kunstboeken tot muzikanten en clubs. Maar ik ben zeker niet vies van wat commerciëlere opdrachten, zoals de grafische begeleiding voor bedrijven, winkels of restaurants. Stelplaats combineert dit alles zeer mooi en ik denk verder ook dat het interessant is om dicht bij jongeren te staan, want Stelplaats wil in eerste plaats de jongerencultuur kaderen. Op zo’n plaatsen is er een soort van ruwe energie en het stimuleert om dicht bij dergelijke vibe te zitten, om op die manier ook zelf die energie op te pikken. Het is daarnaast ook mooi dat de stad Leuven een initiatief zoals Stelplaats ondersteunt, een plaats waar het experiment van de Leuvense jeugd een deftige kans krijgt.
Mathieu: Ik ben ook vooral bezig in de cultuursector en ik heb ook een eigen muzieklabel B.A.A.D.M. dat ik beheer samen met grafisch ontwerper Joris Verdoodt, dus wat Stelplaats uitademt heeft sowieso wel veel raakvlakken met mijn interessevelden. Ook hoe ze omgaan met muziek en het nachtleven vind ik wel interessant.
Corbin: Mathieu is ook een muzikant die perfect past binnen Stelplaats. Ik plaats zeker één van zijn creaties in mijn playlist. Stelplaats heeft natuurlijk de club, maar het is ook een idee om meer live concerten te organiseren in de hangar, zoals ze al een paar keer deden tijdens Stelplage. Echt een prachtige plek hiervoor. Ik kijk er alvast enorm naar uit.
Mathieu, kan je iets meer vertellen over dat muzieklabel?
Mathieu: Het idee achter het label, B.A.A.D.M., is dat we een soort van framework opzetten dat buiten de muziek staat. Zo geven we bijvoorbeeld een reeks foto’s aan iemand en die maakt er dan muziek bij. Zo ontstaat er een soort van dialoog: wij geven de artiest iets, de artiest geeft ons muziek terug en daar reageren wij nog eens op met grafisch ontwerp. Op die manier proberen we rond elke plaat een soort van dialoog te laten ontstaan en daarbij komen altijd fundamentele vragen over grafisch ontwerp naar boven: ‘is grafisch ontwerp iets esthetisch? Iets inhoudelijk? Kan het ook redactioneel ingezet worden?’ We merken, wanneer we die vragen stellen en verder kijken dan de standaard, dat er heel mooie dingen ontstaan.
"Liever zeer goed voor sommigen, dan middelmatig voor iedereen."
> CORBIN MAHIEU
Muziek speelt dus overduidelijk een grote rol in jullie portfolio, maar welke muziek zetten jullie op tijdens het werk?
Corbin: Ik denk dat het bij mij een beetje alles door elkaar is, ik luister ook naar verschillende genres na elkaar. Van Japanse pop en country, tot techno en hiphop. Het kan niet altijd feest zijn, denk ik dan. Mijn muziek is wat rustiger, want als het te dansbaar is, heb ik zin om te gaan feesten, zeker in deze tijden.
Mathieu: Ik moet dat een klein beetje tegenspreken, want bij mij is het daadwerkelijk elke dag feest. Ik kan vrij goed werken op ritmische elektronische muziek. Ik denk dat er bepaalde frequenties zijn waarop de hersenen zich beter kunnen concentreren. Die voorspelbaarheid (met soms wat variaties erop) haalt een afleiding weg.
Hoe kijken jullie terug op 2020?
Mathieu: Ik heb er heel veel deugd aan gehad dat het leven vertraagde voor een tijd en tegelijkertijd heb ik vorig jaar meer werk gehad dan andere jaren, maar op een rare manier viel de peer pressure er wel van af. Er zijn geen evenementen, je kan nergens naartoe, dus je kan niet anders dan jezelf beginnen voeden met prikkels die je mist. Bij mij is dat geresulteerd in dat ik vrij veel beginnen lezen ben, niet alleen romans maar ook non-fictie. Dat draagt allemaal bij tot zelfontwikkeling.
Corbin: Naast het trage ritme en mindere werkzekerheid heb ik toch enkele ondernemende stappen genomen in het jaar van de corona. Zo ben ik net een grafische studio begonnen met co-piloot Lennart Van den Bossche in het Gentse en het is de bedoeling dat deze plek uitgroeit tot een grafische hub. Ik ben zeer benieuwd naar de invulling van de studio voor de volgende jaren. De plek heeft trouwens geen naam, enkel 3 iconen op de ramen, kwestie van bezoekers het niet te makkelijk te maken.
Ik denk, met corona, dat het goed is dat we even pauze hebben kunnen nemen en hebben kunnen reflecteren waar we precies staan. Nu alles terug op gang is aan het komen en de opdrachten opnieuw mondjesmaat binnenstromen, heb ik het gevoel dat mensen meer zin hebben om terug dingen te gaan doen en te ondernemen, dat iedereen met veel enthousiasme terug aan projecten en evenementen wil beginnen werken. Ik vind het dan niet slecht dat we het even rustig aan hebben kunnen doen om er dan nu weer met volle goesting aan te beginnen. Ik denk dat iedereen nu goed heeft kunnen nadenken over de vragen ‘wat is belangrijk voor ons? Wat is dat sociale contact?’.
Mathieu: Ik hoop dat het gaat zijn alsof we ontwaken uit onze winterslaap. Dat iedereen extra creatief is en dat er kruisbestuiving ontstaat tussen ideeën. Er gaat veel vibreren, ik ben benieuwd.
Corbin: Er is de laatste jaren veel afgesnoept van cultuur, door de overheid. Ik hoop dat mensen doorhebben dat cultuur essentieel is, nu we het een jaar zonder hebben moeten doen. Ik hoop dat de overheid nu zoiets heeft van ‘okee mensen zijn niet enkel gelukkig als ze eten kunnen afhalen en gaan werken.’ Nee, mensen hebben meer prikkels en connecties nodig dan dat.
"De beste tip die ik dan kan geven, is om gewoon non-conformistisch te doen wat jou interesseert."
> MATHIEU SERRUYS
Om af te sluiten: welke tips hebben jullie voor ondernemende jongeren?
Corbin: ‘Liever zeer goed voor sommigen, dan middelmatig voor iedereen’. Het is niet erg om jezelf in een niche te smijten en daarin te experimenteren. Je moet niet meteen denken aan het commerciële ervan of het hapklare verkoop aspect, zolang je zelf maar voelt dat je iets hebt gevonden waar jij jezelf goed bij voelt. Ik denk ook dat er vooral veel schrik is bij jongeren om iets te ondernemen. Ik weet ook zelf hoe het is, je panikeert misschien over een eventuele negatieve reactie, maar het is vooral belangrijk dat je durft dingen te doen, durft te ondernemen en durft mails te sturen of contact te zoeken met mensen die jij interessant vindt. Dan pas krijg je echt motivatie (of ga je op je bek, dat kan ook, maar dan leer je daar ook uit).
Mathieu: Het gaat misschien raar klinken, wat ik ga zeggen, maar het is een interessant hersenspinsel voor mij. Ik heb namelijk het gevoel dat er steeds meer een soort van approval seeking is door sociale media. Daarbij komt kijken dat je argwaan wordt om dingen naar buiten te brengen en te veel nadenkt wat andere mensen ervan gaan denken. De beste tip die ik dan kan geven, is om gewoon non-conformistisch te doen wat jou interesseert. Ik heb dat gedaan door een casettelabel op te richten in 2015 waarop we experimentele noise uitbrachten. Ik was toen totaal niet bezig met de gedachte ‘wat gaan mensen daarvan denken’, want het was vanzelfsprekend dat we het gros van de mensen toch niet zouden overtuigen met ons idee. Dat zorgde voor een soort relax, en daar ontstaat ook creativiteit voor mij.
Interview door Annelies Rom.
Beelden door Vijfvoortwaalf.
Ruimte voor jongeren(cultuur)
met hal, keuken, club, zeefdrukatelier, skatepark, graffitimuur , sporthal, repetitieruimtes, DJ-studio, fietsatelier, kinder- en jongerenpsycholoog