09/03/23
Interview: Lise Leën
Stelplaats gaat haar zesde levensjaar in met een nieuwe huisstijl, vormgegeven door Lise Leën.
Lise ging, vanuit haar sterke link met Stelplaats — onder andere als vormgever van nacht — op zoek naar een identiteit die het speelse en verbindende karakter van Stelplaats reflecteert. Het resultaat is een vormgeving opgebouwd uit iconische, kleurrijke ronde stickers.
Emma Rotty zat samen met Lise voor een gesprek over de nieuwe huisstijl.
Wat is je link met Stelplaats?
Hoewel ik ben opgegroeid in Leuven, was ik de link met de stad wat verloren tijdens mijn studie grafisch ontwerp aan Sint-Lucas in Gent. Het leek voor mij dat er in steden als Gent en Brussel zo veel meer mogelijk was dan in Leuven op dat moment.
Sinds het ontstaan van Stelplaats, ben ik regelmatiger terug in Leuven te vinden. Na het afstuderen vervoegde ik het team van nacht als grafisch vormgever.
Zoals je al aangeeft, doe je dus ook het grafische werk voor nacht. Hoe maak je het verschil tussen deze opdrachten en die van Stelplaats?
In het begin was dat inderdaad puzzelen. nacht heeft een zeer analoge taal, wat tegenwoordig niet meer zo typisch is voor visuals omdat daar heel wat werk in kruipt. Bij grotere opdrachten als Stelplaats is dat dan ook minder haalbaar.
Daarnaast moet het werk voor Stelplaats functioneler en gebruiksvriendelijker zijn. Dat gaat over zaken als signalisatie of over de mogelijkheid om templates te kunnen maken van de ontwerpen. Ik heb ook het gevoel dat het voor nacht allemaal wat ruiger en vuiler mag zijn — zoals bijvoorbeeld de visuele identiteit van ons vorige clubseizoen, die opgebouwd is uit graffiti. Op die manier voelen mensen aan dat nacht ‘clubby’ is.
Stelplaats daarentegen is opgebouwd uit verschillende groepen, waardoor de grafische identiteit iets meer overkoepelend moet zijn.
Kan je ons wat meer vertellen over het concept van de nieuwe vormgeving?
Ik vertrok vanuit de ruimte van Stelplaats, die super interessant is. Overal vind je overblijfselen zoals stickers en signalisatie van haar vorige functie als busherstelplaats. Mijn insteek werd om een eigen visuele identiteit te creëren die ook zo’n fysiek nalatenschap kan vormen in de ruimte. Vandaar kwam het idee om te werken met stickers.
Ik besliste om zowel het logo als het letterwoord van Stelplaats te baseren op de iconische ronde stickers in verschillende kleuren. Zo’n stickers worden in het dagelijkse leven vooral gebruikt om zaken te ordenen. Dit linkte ik aan de diversiteit van verschillende groepen en activiteiten binnen Stelplaats.
Bovendien maken de kleuren en vormen van de stickers het ontwerp dynamisch en fun. Het idee van het ontwerp is dat het publiek mee zal kunnen creëren, dat ook zij gebruik kunnen maken van de stickers om er hun eigen letters en vormen mee te maken. De herkenbaarheid van de nieuwe vormgeving zit dus in de stickers zelf, het is een soort van modulair systeem.
Is die analoge manier van werken iets dat vaak bij je terugkomt?
Ik werk inderdaad steeds meer analoog, dat voegt een bepaalde speelsheid toe aan het ontwerp. Ik vind ook dat een analoge manier van werken veel ideeën biedt voor de toekomst. Bij Stelplaats zorgt het er bijvoorbeeld voor dat het publiek zelf dus aan de slag kan gaan. Anderzijds is deze analoge manier van werken vaak ook een uitdaging, zeker bij grote opdrachten.
Toch ga ik niet doelgericht steeds analoog te werk. Het is voor mij eerder een gevoelsmatig proces, als ik een materiaal of techniek tegenkom die mij op ideeën brengt voor een bepaalde opdracht ga ik daarmee verder aan de slag.
Op welke manier komt de identiteit van Stelplaats terug in de huisstijl?
Ik baseerde me op het speelse, dynamische en energieke in Stelplaats. Iedereen kan er zomaar binnen en buiten, die veranderlijkheid vind ik zelf heel belangrijk. Door te werken met deze ronde stickers is ook de huisstijl veranderlijk en telkens uniek.
De vrijheid binnen de vormgeving zorgt er ook voor dat het ontwerp algemeen en overkoepelend blijft voor de verschillende groepen binnen Stelplaats. En door het ontwerp interactief te maken, wordt de stedelijke identiteit van Stelplaats geïntegreerd. Je kan de stickers zo in elke ruimte plakken.
Ook de rauwheid van de plek was voor mij een belangrijke inspiratiebron. Door de geschiedenis van de plek, lijkt er nog zoveel meer mogelijk.
Waar ben je, naast deze opdrachten, nog mee bezig?
Naast mijn grafisch werk voor nacht en Stelplaats, werk ik ook op vaste basis samen met de Gentse winkel en label Objects & Sounds. Voor hen maak ik de mood talk publicaties.
Daarnaast heb ik samen met vijf mede-afgestudeerden een publishing house opgericht: Birthday, Felony & Fuss. In december brachten we voor het eerst een boek uit met bijbehorende book launch in Brussel, genaamd ‘Welcome to the Shitshow’. Vanaf maart werk ik ook enkele maanden mee als vormgever bij Leuvense kunstencentrum STUK. Hier deed ik vroeger stage, dus dat voelt als thuiskomen.
Tussendoor heb ik nog wat kleine dingen lopen. Er lijken heel veel dingen te gebeuren in mijn omgeving, mensen zijn volop aan het creëren. Dat gaat dan over films, expo’s, muziek en nog zoveel meer. Het geeft me energie om mijn vrienden mooie dingen te zien creëren en natuurlijk is het dan heel fijn om ingeschakeld te worden voor het grafische aspect.
Ruimte voor jongeren(cultuur)
met hal, keuken, club, zeefdrukatelier, skatepark, graffitimuur , sporthal, repetitieruimtes, DJ-studio, fietsatelier, kinder- en jongerenpsycholoog