21/01/22
Interview: Grafisch Ontwerper Otis Verhoeve
Interview: Otis Verhoeve
Otis Verhoeve, grafisch ontwerper en het gezicht achter de huisstijl van nacht, liep de afgelopen maanden stage bij Corbin Mahieu, de grafisch ontwerper van Stelplaats. Hij speelde met de iconische huisstijl en ontwierp zo de nieuwe sweaters. Samen met Amélie Lorent blikt hij terug op zijn stageperiode.
Kan je ons wat meer vertellen over het ontwerp van de sweater?
Ik kreeg wat beperkingen opgelegd door Corbin en ben daarmee aan de slag gegaan. Aangezien ik enkel lijnen en maar één kleur mocht gebruiken, maakte ik direct de link met mijn eigen praktijk als letterontwerper. Ik plaatste de letters van Stelplaats over elkaar, verdeelde ze in lijnen en liet wat delen weg, maar zorgde er wel voor dat de herkenbaarheid van de letters behouden werd.
Je deed deze opdracht als stagiair bij Corbin. Wat heeft deze stageperiode je bijgeleerd?
Heel wat technische zaken, vooral druktechnisch. Hij toonde me wat meer de praktische kant van het verhaal, zoals het runnen van een studio. We hebben onder andere ook een drukkerij bezocht, dat was interessant om eens in praktijk te zien. Dat praktische en technische was wat ik wat in een stage zocht, dus ik ben er echt tevreden van.
Wat spreekt je aan in typografie?
Het feit dat ik volledig zelfstandig kan zijn in typografie. Je creëert je eigen tools en je bent niet afhankelijk van wat er op het internet te vinden is. Ik hoef ook niet in opdracht van iemand te werken.
Daarom vind ik het een goede afleiding van specifieke opdrachten voor klanten. Het is wel echt detailwerk, maar het is de afwisseling tussen grafisch en typografie dat me aanspreekt. Ik denk wel niet dat ik me er honderd procent op wil focussen, ik wil zowel grafisch ontwerp als typografie blijven doen.
Is het niet moeilijk om steeds nieuwe ontwerpen te bedenken?
Het goede is dat dat bij typografie niet hoeft. Typografie is zo traag geëvolueerd, dat de technologie en letters al honderden jaren bijna onveranderd zijn gebleven. Je gaat dus hoe dan ook vroegere typografie als referentie gebruiken voor je eigen werk, maar er is altijd veel ruimte om daarin creatief te blijven.
Waar haal je je inspiratie voor ontwerpen vandaan?
Dat hangt van het project af. Ik start altijd de zoektocht naar een goed lettertype, nadien kan het alle kanten uitgaan.
De huisstijl van nacht is bijvoorbeeld gebaseerd op de pixels in led displays. Die pixels vormden de basis en gaven een soort structuur om elke keer mee te gaan spelen. Later ben ik die structuur meer beginnen gebruiken als grid op zich, zonder steeds die rechtstreekse referentie naar led displays.
Jouw opdrachtgevers hebben vaak een gelijkaardig profiel. Hoe ben je in die wereld beland?
Die bal is redelijk organisch aan het rollen gegaan. Vroeger organiseerde ik zelf evenementen met Antico, waar ik later ook artwork voor ben beginnen maken. Dan kwam nacht, mijn eerste grote opdracht. Dat heeft veel deuren heeft geopend. Daarna is het gewoon wat stelselmatig gelopen. Ik ga niet bewust op zoek naar nieuwe klanten.
Wat zou jouw droomopdracht zijn?
De klant moet ergens weten wat die wilt. Daarom niet per se visueel, maar hij moet ideeën hebben over hoe hij zijn project wilt uitbouwen en me tegelijkertijd genoeg tijd en vrijheid geven om mijn eigen ding te doen. Daarom is het ook belangrijk dat een project voldoende budget heeft voor zaken zoals drukwerk. Ik probeer wel altijd dingen te doen die ik interessant vind en waar dat ik echt achter sta.
Heb je tips voor beginnende grafische ontwerpers?
Het is sowieso belangrijk is om zelf initiatief te nemen. Als je geen aanbiedingen krijgt, maak dan je eigen werk. Het is heel waardevol om naast je studies ook je eigen ding te doen. Dan heb je de volledige controle over wat je maakt en kan je daar ook gewoon plezier uit halen.
Ruimte voor jongeren(cultuur)
met hal, keuken, club, zeefdrukatelier, skatepark, graffitimuur , sporthal, repetitieruimtes, DJ-studio, fietsatelier, kinder- en jongerenpsycholoog