14/08/23
Interview: Zomerliefde met Entree
Muzikant in België? De taalgrens is the limit!
Maar al te vaak botst opkomend talent in België op een taalplafond. Franstalige muzikanten krijgen — onterecht — weinig erkenning in Vlaanderen en vice versa. Daar proberen Kaat, Korneel & Klaas met Entree verandering in te brengen.
Entree, geboren op PXL-Music in 2022, organiseert evenementen met concerten van Nederlands- en Franstalige artiesten langs beide kanten van de taalgrens.
Morgen presenteren zij op Zomerliefde optredens van twee opkomende talenten volgens de gekende formule. Welkom om 22u in de club van Stelplaats voor concerten van de Leuvense Hanne en Brusselse Dorothy Gale!
Voor de gelegenheid spraken we af voor een terrasgesprek over de geschiedenis, toekomst en visie van hun collectief. Lees het volledige interview hier.
Dag team Entree! Wie zijn jullie en wat is jullie functie binnen de organisatie?
Dag Stelplaats! Wij zijn Kaat, Korneel & Klaas. Wij studeerden allemaal aan PXL-Music en hebben elkaar daar ook leren kennen. Entree is zo begonnen binnen een vak projectmanagement.
We zijn vanuit de missie om Waalse en Vlaamse artiesten samen op één podium te krijgen vertrokken. Na onze eerste evenementen voelden we heel hard de zin om Entree verder uit te bouwen en dat hebben we dus ook gedaan, eigenlijk heeft niemand een vaste functie maar komt alles echt van ons drie.
Entree is dus niet zomaar een concertorganisator. Wat willen jullie met het platform bereiken?
Het voornaamste is om speelkansen te bieden aan Waalse en Franstalige Brusselse artiesten in Vlaanderen en om Vlaamse artiesten een podium te bieden in Wallonië.
We vinden het super belangrijk dat die kruisbestuiving op een laagdrempelige manier kan gebeuren en zetten daar extra op in door tickets zo goedkoop mogelijk of gratis te houden voor ons publiek en door in verschillende provincies te organiseren.
Wat waren voor jullie hoogtepunten in het bestaan van Entree?
We zijn begonnen met organiseren in 2022, maar hebben na de eerste twee edities ook even alles op scherp gesteld. We waren eerst met vijf, maar met drie vormen we nu echt de harde kern.
Dit jaar hebben we onder andere een editie gehad in Trix in Antwerpen en hebben we ook een podium mogen cureren op Boomtown tijdens de Gentse Feesten. Een van de voornaamste hoogtepunten is dat we de Brusselse band Ada Oda echt in het aller begin van hun carrière ‘ontdekt’ hebben, zij stonden dit jaar op alle grote festivals in binnen- en buitenland en het geeft heel veel voldoening om hen zo te zien groeien.
Het leukste is dat de bands die we boeken ook altijd heel dankbaar zijn voor de speelkansen en dat we ons publiek kennis kunnen laten maken met artiesten die ze anders misschien nooit (samen) zouden zien.
Als concertorganisator in zowel Franstalig - als Nederlandstalig België, merken jullie verschillen qua concertcultuur?
Jazeker, het concertcircuit in Wallonië is veel minder geprofessionaliseerd en meer DIY maar daardoor ook heel community based, het commerciële maakt daar iets minder uit en het lokale is nog belangrijker. Het is daarom soms ook wel moeilijker om met Vlaamse artiesten publiek te trekken maar dat zorgt ook voor uitdaging.
Het valt op dat eigenlijk zowel Vlaanderen als Wallonië echt muzikale eilanden zijn en dat er op zich onderling weinig uitwisseling is tussen de lokale underground, zeker bij opkomende artiesten. Sowieso is er ook een cultureel verschil op veel niveaus maar dat maakt het ook interessant. Er is minstens evenveel enthousiasme, talent en goesting in Franstalig als in Nederlandstalig België.
Welke Franstalige muzikant verdient volgens jullie meer erkenning in Vlaanderen?
Op onze laatste editie in Trix stond het Luikse Eosine, een heel jonge shoegaze band die daarvoor nog nooit in Vlaanderen gespeeld had maar wel de Waalse editie van Sound Track won. Mega veel potentieel!
Verder is het ook altijd echt de moeite om de Brusselse scene in het oog te houden: Gut Model, Ciao Kennedy, Purrses, maar ook Dorothy Gale die we bij jullie geboekt hebben zijn bijvoorbeeld allemaal artiesten om in het oog te houden.
Op woensdag organiseren jullie twee clubconcerten op Zomerliefde. Wat kunnen we verwachten?
Jonge, experimentele live elektronica artiesten die allebei de moeite waard zijn om te checken. Hanne is een Leuvense die net haar weg binnen het circuit aan het zoeken is en naar onze mening heel ver gaat komen. Dorothy Gale is een Française die in Brussel woont, zij speelde eerder al bij de band J3M3I en komt nu haar soloproject voorstellen in Leuven. Mega veel zin in!
De gratis clubconcerten van Entree met Dorothy Gale en Hanne vinden plaats van 22 tot 00u op woensdag 16 augustus in Stelplaats. Lees er hier alles over.
Ruimte voor jongeren(cultuur)
met hal, keuken, club, zeefdrukatelier, skatepark, graffitimuur , sporthal, repetitieruimtes, DJ-studio, fietsatelier, kinder- en jongerenpsycholoog